Reputatie: van analyse tot training
Het reputatieproces
Loop jij of je organisatie reputatieschade op of sta je aan de vooravond van een mogelijke crisis? Wil je beter gewapend zijn tegen mogelijke stormen die op je afkomen? Of wil je een scherper beeld krijgen van hoe je door de buitenwereld wordt gezien, en wie je zelf wil zijn?
De Reputatiecoach begeleidt je doorheen de verschillende stappen van het reputatieproces: van analyse, over strategie tot coaching en training.
Doel is je te tonen als je meest authentieke zelf. Zo bouw je het snelst een duurzame reputatie op en sta je sterker als er een crisis op je afkomt.
Analyse
We bouwen samen aan je profiel en gaan na hoe de buitenwereld je percipieert.
Strategie
We stellen een plan op om je authentiek te profileren en je voor te bereiden op een crisis.
Coaching
We dagen je uit om de zaak eens anders te bekijken en begeleiden je in tijden van crisis.
Training
Tijdens intensieve trainingen leren we je vanuit de praktijk om krachtig te communiceren.
Reputatie
-analyse-
Identiteit: waar sta je voor en wat wil je betekenen voor anderen?
Tijdens een goed voorbereide workshop gaan we aan de hand van een diepte-interview na wat jouw identiteit en profiel is. We analyseren welke waarden je belangrijk vindt, waar je naar verlangt, hoe je je onderscheidt en wat je wil betekenen voor anderen.
Beeldvorming: hoe ziet de buitenwereld jou of je organisatie?
We halen de buitenwereld naar binnen en gaan na hoe die naar jou of je organisatie kijkt. We analyseren wat de standpunten zijn, en wie je mede- en tegenstanders zijn in een concrete situatie.
Monitoring: wat wordt er over je gezegd als je niet in de kamer bent?
We houden tijdens een crisis of concreet project de vinger aan de pols en monitoren realtime je reputatie. Met een bijzondere aandacht voor de sociale media. Zo kunnen we het beeld in de buitenwereld snel bijsturen of foute informatie rechtzetten.
Reputatie
-strategie-
Reputatieplan: welke acties helpen je aan een duurzame reputatie?
We stellen een helder plan op met acties, initiatieven en communicaties, die aansluiten bij je identiteit of die van je organisatie. En op de (sociale) kanalen en naar de doelgroepen die je wil bereiken. Met als duidelijk doel: je te tonen zoals je écht bent.
Crisiscommunicatieplan: hoe wapen je jezelf tegen een mogelijke crisis?
Een crisis bereid je best voor in tijden van vrede. We lijsten de risico’s op, maken een taakverdeling en checken de logistiek, we bepalen de manier van alarmeren, stellen scenario’s op en bereiden standaard statements voor.
Purpose: wat wil je betekenen voor anderen?
‘A good reputation is measured by how much you can improve the lives of others’, zei Georges Eastman. Samen bepalen we je heldere missie, een scherpe visie en wat je wil bijdragen aan de samenleving.
Reputatie
-coaching-
Tegenspreker: bekijk je jouw reputatie wel eens van een ander perspectief?
Als ‘tegenspreker’ daag ik je uit om de zaken eens van een andere kant te bekijken. Ik confronteer je met de gevoeligheden in je omgeving of in de samenleving en help je om jezelf en je organisatie in vraag te blijven stellen.
Crisisadvies: Hoe blijf je rechtop in het oog van de storm?
We begeleiden je doorheen de hele crisis met concreet en helder advies over de correcte boodschappen, de juiste toon, de noodzakelijke doelgroepen en de scherpe timing van je communicatie. En dat zeven op zeven als het nodig is.
Personal branding: Hoe toon jij je aan anderen en blijf je toch jezelf?
Je wil de regie over je reputatie in eigen handen nemen. We stellen een aanpak op voor je personal branding, met acties, communicaties, timing en doelgroepen. Zodat jij zelf bepaalt hoe je wordt gezien in de buitenwereld, en dat zo dicht mogelijk bij jezelf.
Reputatie
-training-
Mediatraining: hoe ga ik om met journalisten en nieuwsmedia?
Nieuwsredacties en verslaggevers hebben hun eigen manier van werken, en hun eigen doelstellingen. Een goed begrip van de journalistieke do’s en dont’s helpt om op een constructieve manier om te gaan met de media, in wederzijds vertrouwen.
Camera: hoe geef ik interviews en praat ik voor de camera?
Voor een camera voelen we ons vaak minder op ons gemak. We helpen je om helder en impactvol tv-interviews te geven en boodschappen op te nemen voor video of online. Zonder de regie over je boodschappen of je naturel te verliezen.
Crisiscommunicatie: wat zijn de gouden regels als de hemel op je hoofd valt?
Goede crisiscommunicatie heeft zo zijn eigen wetten en regels. We leren je alles over de juiste timing en toon van de communicatie, de noodzaak van empathie, het nut en de valkuilen van sociale media en het belang van interne communicatie bij een crisis.