Leiderschap moet weer geloofwaardig worden
De oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft het probleem weer op scherp gesteld: we zitten midden in een crisis van het leiderschap. Of het nu gaat om de autocratische machtspoliticus Vladimir Poetin, het moreel laakbare leiderschap van Boris Johnson of het populisme...
Live for a cause, not for applause
Live for a cause, not for applause. De kwestie Marc Overmars bij Royal Antwerp FC heeft het belang van moreel leiderschap in de samenleving weer scherp gesteld. Het is niet meer voldoende om te zeggen do not harm, we verwachten van leiders een duidelijke do good,...
Een goede reputatie hebben, is niet hetzelfde als populair zijn
Wie dicht bij zichzelf en zijn eigen waarden blijft, verdient het snelst een duurzame reputatie. Zelfs als niet iedereen het eens is met de keuzes die je maakt. Je reputatie bewaken is niet hetzelfde als constant voldoen aan de verwachtingen van de anderen. Het is...
Wat wil je dat ze over je zeggen als je niet in de kamer bent?
Zien anderen jou zoals je écht bent? Hoe kom je over bij je omgeving? Het zijn vragen die we onszelf wel eens stellen. Ze peilen naar onze reputatie, naar het beeld dat anderen hebben van ons gedrag en onze identiteit. We liggen er meestal niet echt wakker van. Tot...
The act of creating yourself
Wat vind jij belangrijk in je leven, wat wil je betekenen voor anderen, en wat voelt juist voor jezelf? Deze zoektocht naar je dieperliggende levensmissie vormt de basis van je identiteit. In mijn eigen proces van persoonlijke ontwikkeling ben ik op zoek gegaan naar...
De jacht op de reputatie
Wat doet een gebroken reputatie met een mens? Sihame, Veerle, Jan kunnen ervan meespreken. Als geëngageerde onderneemster, populaire burgemeester, bekende kandidaat-rector maakten ze fouten en de media brachten het naar buiten. Wij smulden ervan, en gingen verder met...
Sorry zeggen, een vak apart
Sorry zeggen, het is niet zo gemakkelijk. Burgemeester Veerle Heeren van Sint-Truiden kan er van meespreken. Ze liet zich in maart - ver voor haar beurt - al vaccineren, en daar biedt ze nu haar verontschuldigingen voor aan. Op zich een krachtig signaal. Want sorry...
Greenwashing
Delhaize wordt - eventjes - Belhaize en wil zo haar Belgische karakter onderstrepen. En een hart onder de riem stelen van hun 1600 lokale leveranciers. Een goed gevonden reclamestunt, maar hoe geloofwaardig is zo’n campagne? Bedrijven willen zich steeds vaker als een...
Reputatie in stijgende lijn
Hoe staat het gesteld met de reputatie van de economie, in een jaar dat getekend werd door een wereldwijde pandemie? Wel, verrassend genoeg steeg de reputatie van de topbedrijven naar een recordniveau. Dat blijkt uit de Global RepTrak 2021, een jaarlijkse bevraging...
Les in nederigheid
Hoe communiceer je over een misstap die je hebt begaan? Over een verkeerde inschatting of een fout in je handelen? Influencer Flo Windey gaf ons deze week een les in nederigheid toen ze besloot om het experiment The Social House te verlaten. In haar verklaring zat...
Hoe overleef je een mediastorm?
Hoe overleef je een mediastorm? Politica Sihame El Kaouakibi zit er middenin nadat ze werd beschuldigd van fraude met subsidies voor sociale projecten. Over schuld of onschuld zal de rechtbank later oordelen. Feit is dat ze de kop van jut is in alle media. Wat is de...
Woorden die voorspellen
Dit vind ik razend interessant. Uit onderzoek van De Nederlandse Bank blijkt dat het woordgebruik in Het Financieele Dagblad een voorspellende waarde heeft voor de economie. De onderzoekers analyseerden bijna een miljoen artikelen, van de afgelopen 36 jaar, om het...
Kruip door het stof
Het zal je maar overkomen: je schip blokkeert de belangrijkste waterweg ter wereld. Dat kost de wereldhandel wekelijks 10 miljard dollar. Tot overmaat van ramp staat de naam van je bedrijf in gigantische letters op de zijkant van het schip. De hele wereld is getuige...