Dit vind ik razend interessant. Uit onderzoek van De Nederlandse Bank blijkt dat het woordgebruik in Het Financieele Dagblad een voorspellende waarde heeft voor de economie. De onderzoekers analyseerden bijna een miljoen artikelen, van de afgelopen 36 jaar, om het sentiment in de krant te vergelijken met de stand van de economie.
De algoritmes zochten naar woorden die een sentiment weergeven, zoals ‘daling’, ‘verlies’ of ‘herstel’. Al die scores leverden een barometer op van de economie die een actueler beeld gaf dan de klassieke maatstaven.
Dat betekent in de eerste plaats dat de journalisten van het FD accuraat de vinger aan de pols houden. Maar gaat het louter om verslaggeving? Of werkt het ook in de andere richting? Kan de verslaggeving dus ook de houding en het sentiment van het publiek in een bepaalde richting sturen?
Eerder al zagen we dat aanhoudende negatieve berichten over een onderwerp een angstklimaat in de hand kan werken, ten tijde van de zaak Dutroux bijvoorbeeld. Het is goed dat de media zich bewust blijven van deze verantwoordelijkheid. En dat zij ook investeren in constructieve berichtgeving. In corona-tijden geen overbodige luxe, lijkt mij.