Live for a cause, not for applause. De kwestie Marc Overmars bij Royal Antwerp FC heeft het belang van moreel leiderschap in de samenleving weer scherp gesteld. Het is niet meer voldoende om te zeggen do not harm, we verwachten van leiders een duidelijke do good, vooraleer we hen het vertrouwen geven.
De ene na de andere sponsor haakt af bij RAFC na de storm van kritiek bij de aanstelling van Overmars als directeur voetbalzaken, amper enkele weken nadat die bij Ajax werd ontslagen na grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van een aantal vrouwen. Antwerp liet bij de voorstelling van Overmars – onbegrijpelijk – de kans liggen om een sterk statement te maken tegen dergelijk gedrag en om ten aanzien van de vrouwen alle steun en begrip uit te spreken.
Waarom vinden we het moreel leiderschap zo belangrijk vandaag? We leven in onzekere tijden: er is oorlog, een pandemie, de ongelijkheid neemt toe en ook het wantrouwen in onze instellingen. We staan vaak machteloos aan de zijlijn en beseffen dat we steeds minder invloed hebben op onze wereld. We willen dus opnieuw meer impact: daarom willen we precies weten welke moraal organisaties en personen met macht er op nahouden. De opkomst van sociale media heeft dat nog versterkt: de buitenwereld is in de bestuurskamer geslopen. We willen weten waarvoor iemand staat, welk antwoord iemand heeft op de maatschappelijke vraagstukken van vandaag. We roepen met zijn allen publieke personen, leiders, organisaties en bedrijven ter verantwoording, en terecht.
Het hebben van een duidelijke en geloofwaardige purpose is onmisbaar geworden voor bedrijven en organisaties. Zelfs Larry Fink, de CEO van BlackRock, ‘s werelds grootste vermogensbeheerder, schreef enkele jaren geleden al dat bedrijven zonder een nobel doel geen langetermijnsucces kunnen halen. En dat hij niet meer zal investeren in bedrijven die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet nemen. ‘Companies need to do more than make profits, they need to contribute to society as well if they want to receive the support of BlackRock’.
Er is nog werk aan de winkel. Uit het Global Reptrak-rapport van 2021 – het grootschalige onderzoek over de reputatie van bedrijven – blijkt dat ondernemingen slechts een gemiddelde score behalen op de parameters ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’ en ‘werkomgeving. We zijn terecht streng geworden op het moreel leiderschap van organisaties en publieke personen vooraleer we hen een goede reputatie aanmeten.
Iets wat voetbalclub Antwerp duidelijk heeft onderschat.