Selecteer een pagina

Het zal je maar overkomen: je schip blokkeert de belangrijkste waterweg ter wereld. Dat kost de wereldhandel wekelijks 10 miljard dollar. Tot overmaat van ramp staat de naam van je bedrijf in gigantische letters op de zijkant van het schip. De hele wereld is getuige van de grootste reputatieschade ooit. Hoe kom je als bedrijf deze crisis ooit te boven?

1. Kruip door het stof. Bied je excuses aan voor de schade – wat de Japanse eigenaar ook deed – en zorg in de eerste plaats dat de ramp goed gemanaged wordt. Tóón ook aan de buitenwereld wat je doet om de crisis aan te pakken. Je manier van aanpakken is een kans om het vertrouwen het herstellen.

2. Communiceer transparant en authentiek. Investeer massaal in de informatiedoorstroming, ook intern. Houd niets achter en communiceer met de grootst mogelijke transparantie. En doe dat authentiek, eerlijk en kwetsbaar als het kan.

3. Na de crisis begint het werk pas echt. Dan pas begint de – vaak langzame – opbouw van je reputatie. Blijf communiceren over de gevolgen van de crisis, maar meer nog over je nieuwe projecten en je expertise. Denk niet dat je even moet onderduiken. Blijf zichtbaar. Ook om je online aanwezigheid van negatief naar neutraal en later hopelijk naar positief te keren.