Delhaize wordt – eventjes – Belhaize en wil zo haar Belgische karakter onderstrepen. En een hart onder de riem stelen van hun 1600 lokale leveranciers. Een goed gevonden reclamestunt, maar hoe geloofwaardig is zo’n campagne?
Bedrijven willen zich steeds vaker als een maatschappelijk verantwoorde speler profileren. Ze doen inspanningen voor het milieu en rond diversiteit. Investeren in hun ‘purpose’ levert hen instant een sterkere reputatie op. Tenzij…
Want hoe Belgisch is Belhaize eigenlijk? De reclamestunt komt een maand nadat met Dominique Leroy de laatste Belg uit de raad van bestuur is verdwenen. Vijf jaar geleden nam het Nederlands Ahold de winkelketen over. Een zoveelste Belgische parel in buitenlandse handen.
Toen McDonald’s drie jaar geleden naar aanleiding van vrouwendag hun logo met de letter M, op zijn kop zette zodat het een W werd – van woman – kreeg het bakken kritiek omdat de hamburgerketen het zelf niet zo nauw zou nemen met de gendergelijkheid.
Het is altijd slimmer om eerst onafhankelijke experten of opiniemakers te overtuigen van je goede bedoelingen. Als zij dan in jouw plaats zeggen hoe goed je bent, pas dan kan een marketingcampagne dit ondersteunen. Niet omgekeerd.
Zeker niet als het logo maar in twee van de bijna 800 winkels wordt aangepast. Ook op de website van de winkelketen geen spoor van de nieuwe naam. Tja…