Hoe staat het gesteld met de reputatie van de economie, in een jaar dat getekend werd door een wereldwijde pandemie? Wel, verrassend genoeg steeg de reputatie van de topbedrijven naar een recordniveau. Dat blijkt uit de Global RepTrak 2021, een jaarlijkse bevraging bij 70000 respondenten in de 15 grootste economieën ter wereld. De sterkste stijgers zijn, niet zo verrassend dit jaar, de hardware- en technologische sector, de huishoudsector en de farma- en biomedische industrie.
Reputatie is een hoog goed geworden. Het publiek verwacht dat bedrijven een standpunt innemen tegenover de maatschappelijke problemen, en daar ook rond communiceren. Toch is er verbetering mogelijk, op twee domeinen. Op het vlak van het maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals de inspanningen voor het milieu, nemen bedrijven wel initiatieven, maar over de resultaten wordt vaak gezwegen.
Op de werkplek moeten veel bedrijven extra inspanningen doen om meer zorg te tonen voor het welzijn van de medewerkers. Bedrijfsleiders moeten ook beter communiceren over het beleid op de werkvloer en mogen best wat meer betrokkenheid tonen voor de collega’s.
En welke bedrijven scoren uiteindelijk het best op vlak van reputatie? Lego, Rolex en Ferrari vormen de top drie, al zijn er grote verschillen tussen de generaties. Bij de 18- tot 25-jarigen scoren Netflix, Spotify en Nike het hoogst. Er staan geen Belgische bedrijven in de top 100.