Selecteer een pagina

Uit de jaarlijkse Trust Barometer van Edelman (2021) blijkt dat we nog nooit zo weinig vertrouwen hebben gehad in zowat alle media en in onze overheden. Anderzijds worden bedrijfsleiders en ondernemingen steeds belangrijker als betrouwbare nieuwsverspreiders.

Mijn drie belangrijkste conclusies:

1. Het vertrouwen in zowat alle nieuwsbronnen zakt naar een absoluut dieptepunt: amper 35 procent vertrouwt sociale media, 41 procent de eigen media van organisaties en slechts 53 procent vertrouwt de traditionele media. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat overheden en bedrijfsleiders de bevolking misleiden met leugens en desinformatie.

2. Van de ondervraagden verwacht 8 op 10 dat CEO’s zich publiekelijk uitspreken over de maatschappelijke uitdagingen van vandaag, zoals de impact van de pandemie of de automatisering van jobs. 68 procent wil dat CEO’s naar voren treden als de overheid de problemen van de samenleving niet oplost.

3. 61% vertrouwt zijn werkgever als bron van informatie, en wordt daarmee gezien als de meest betrouwbare bron van informatie. 76% heeft in het algemeen vertrouwen in zijn werkgever, het is echt een baken van vertrouwen.